lunes, 22 de noviembre de 2010

activitat 1 - SÍNTESI CONFERÈNCIA PEDAGOGIA I TECNOLOGIA


La conferència de Pere Marquès se centrava en la utilitat de les TIC en la societat actual i en com aquestes es relacionen amb la pedagogia.
Quan parlem de TIC ens referim a les tecnologies de la informació i la comunicació. Podríem dir que aquestes tecnologies giren al voltant de les telecomunicacions, la informàtica i el so i la imatge, tot i que també s’han de tenir en compte les interseccions existents entre elles. Ens vindríem a referir a la telemàtica i internet, la mass media, la ràdio i la televisió i finalment, la multimèdia, la realitat virtual i els videojocs.
Cal afegir que les TIC ofereixen diverses aportacions a la nostra societat. En primer lloc, ens permeten transmetre tot tipus d’informació i també captar-la. A més, se’ns presenten com a canals de comunicació i de relació (xarxes socials) i ens creen un món paral·lel al real, el ciberespai. Els éssers humans processem informació i ens comuniquem contínuament. Les TIC també ens proporcionen aquesta possibilitat mitjançant l’ordinador, de manera que utilitzant la tecnologia podem processar millor aquesta informació.
Les TIC tenen un valor afegit. Si les relacionem amb la pedagogia podríem dir que la matèria prima per crear coneixement és la informació i que per aprendre, la comunicació és bàsica. Amb les TIC podem interaccionar millor, amb persones d’arreu del món i amb més comoditat. Així doncs, les TIC poden arribar a convertir-se en una font d’aprenentatge.
Aprofundint una mica més en aquest tema, cal saber que tot aprenentatge té un procés distribuït en diferents fases: l’accés a la informació, el processament d’aquesta informació (memoritzar, comprendre, analitzar, experimentar...) i finalment, la conversió de part d’aquest procés en coneixement. Les TIC hi contribueixen i ben utilitzades ens poden facilitar el procés d’aprenentatge. Si analitzem el procés d’ensenyament, ens adonem que també ens poden servir de gran ajuda. Tot i que en la fase de diagnòstic de necessitats, les TIC ajuden ben poc, tant a l’hora de preparar la classe (power points, fotografies...) com de motivar l’alumnat (vídeos impactants que creïn desig de saber...) tenen molta utilitat. També ens poden ajudar a gestionar les classes amb bones activitats per tal que els alumnes aprenguin, a individualitzar-les una mica i en el moment d’avaluar.
Concloent, hi ha diverses raons per usar les TIC en l’educació. Les TIC són una eina de productivitat personal i grupal i d’innovació metodològica. Fent-ne un bon ús, ens poden ajudar a satisfer les exigències de la societat, ja que es busca una utilitat en les persones i que aquestes adquireixin competències digitals. I utilitzant les TIC, sempre i quan ens aportin un valor afegit, es pot intentar combatre el depriment 30% de fracàs escolar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario